måndag 6 juni 2016

Så här blev mina jätteverbenor



Jag har glömt att visa hur mina jätteverbenor blev. 22 krukor skall planteras 
ut idag. Ni kan se i ett inlägg längre ner hur jag gjorde. Jag tog sticklingarna 
den 1 maj och planterade om dem 3 veckor senare. Idag ser de ut så här.



Jag har 22 krukor med 2 sticklingar i varje. Jag har toppat några och 
även stuckit ner dessa toppar i krukorna. Alltså blev det 44 stycken av 
möjliga 49 och det är jag nöjd med. Toppar man flera gånger så kommer 
de att bli jättebuskiga och fina.

Ha en fin nationaldag!
Annika

17 kommentarer:

  1. Tänk! så där ser de flesta av mina också ut! Jag anammade dina sticklingstips, köpte två (dyra) plantor och fick ungefär 45 sticklingar. Det tog tid för mina att gro, jag klippte av bitar med bara ett bladpar! Trodde det var förgäves allt... Men sent omsidor har alla grott. Mer eller mindre. 20 står i krukor, resten på mer rottillväxt. Ska snart planteras i rabatten, men jag behöver klippa ner lite perenner, så de får ljus och luft. Så tack för tipset! Ska bli spännande att se om det vajar Jätteverbenor i min rabatt också i sommar!
    Ha en fin sommardag! Hälsningar Lena i Blekinge

    SvaraRadera
  2. Så fina de blev, kan ju inte räkna med att alla ska ta sig. Har åxå klippt ner min som jag köpte. Den är inte så stor men jag hoppas de tar sig vore kul med en stor kruka med många i.
    Ha nu fina dagar i din underbara trädgård.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Wow, snacka om bra utdelning :) Snart ser du jätteverbenor sväva över allt annat fint i din trädgård :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Växtkraft kan man kalla det när du fick så många plantor! Ska anteckna detta för nästa år.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Även jag anammade tipset. Galet många verbenor, aldrig mer ska jag så. De frösådda jag har är långt efter. Får gå ut och toppa hela gänget, det tänkte jag inte på. Tyckte jag var så rik på plantor, men det är klart jag vill att de ska vara lite buskiga. Vilket härligt tips du delat ut!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Här hann jag inte med att göra slag i saken. Köpte dock en stor fin planta, reste bort ett par dagar och anförtrodde dottern att vattna... Gör jag inte om, inte mycket kvar av den plantan inte. Men sånt är livet! En glad tjej som lovade att komma ihåg det nästa gång. 17 år och upptagen av sitt liv, som det ska vara i den åldern ;)

    SvaraRadera
  7. Sticklingar är inte dumt att ta och hoppas alla dina växer på nu!
    Tisdag och ännu en solig dag, skönt...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Jättebra tips, måste läggas på minnet!
    Soliga hälsningar
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Kul att se att det gick så bra med sticklingarna, jätteverbena vill man ju ha många av. Jag ska lägga tipset på minnet, just i år provar jag andra sommarblommor som omväxling.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Jamen, for søren da! Man skal bare tage stiklinger selvfølgelig. Jeg sår dem troligt hvert år, men det er da meget lettere at tage stiklinger som dig .... og måske bliver de se nye planter så lidt stivere i det lige fra starten.
    Tak for synet og tippet
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  11. ÅÅH vilket hav av jätteverbena du kommer ha! De är så fina!
    /Kitty

    SvaraRadera
  12. Oj, vilket verbenahav du kommer att ha! Jag har åkt runt i Östersund och försökt få tag i jätteverbenor idag, men tji fick jag, finns ingenstans.

    SvaraRadera
  13. Oj, oj det kommer att bli otroligt vackert med så mycket jätteverbenor. Vilka blomsterskyar och vilket smart sätt att få så många.
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Älskar jätteverbena, men shit vad de frösår sig om man inte klipper dem i tid. Plockade bort tusentals små blad som började växa upp i prydnadsstenen vid rabatten...en hel grön matta!

    Har gjort ett par inlägg om trädgårdsdesign och det kommer fler, kolla gärna in http://explorista.se/tradgardsdesign-att-planera-en-tradgard/ och http://explorista.se/tradgardsdesign-mina-tips-att-planera-en-tradgard-del-2/ .

    SvaraRadera
  15. Hur ska jag komma ihåg att göra detta nästa år?! Ett tips som jag vill använda mig av. Man kan ju inte få många Jätteverbena. de är ju så vackra :)

    SvaraRadera
  16. Kul! Jag var så glad att jag faktiskt åkte bil istället för tåg till Skåne sist. Särskilt som sista lilla utflykten blev till Rörbäckens trädgård mellan Åhus och Kristianstad.
    Där shoppade jag Jätteverbenor bl.a... Trevlig trädgård lite Zeta-stuk fast i miniformat.
    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera