söndag 1 maj 2016

Så här får man många jätteverbenor



Jag har tänkt göra en rabatt med många jätteverbenor. Vill ni se en sådan 
rabatt liksom ”svävande” och med humlesurr kan ni klicka här.



Igår köpte jag 2 jätteverbenor på Blomsterlandet och klippte ner dem till 
49 nya plantor. Bäst och snabbast går det om man sätter dem i pluggbox. 
Så perfekt att de hade jätteverbena redan nu, så hinner jag få fram många 
plantor i rätt tid.



Efter 16 dagar såg de ut så här när jag gjorde det förra gången. Sedan 
är det viktigt att toppa dessa så de grenar sig. Ja, det här blir nog bra 
skall ni se.

Om ni vill veta hur man kan använda Tagets på lite annorlunda sätt skall 
ni läsa här på Trädgårdslandet hos Nelson Garden. 

Allt gott!
Annika 

23 kommentarer:

  1. Åh vad smart!Tack för det tipset!!:)

    SvaraRadera
  2. Åh vad smart!Tack för det tipset!!:)

    SvaraRadera
  3. Smart tips med jätteverbenan :) Kryddtagetes är ett måste för mig varje sommar,har alltid dem mitt kryddsmör till grillat kött:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Toppen och tack för tipset. Har sått men de ynkliga skotten tar tid på sig. Ska genast följa ditt tips!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hihi så där gör jag med alla plantor jag köper. De måste ju oftast toppas för att inte bli rangliga, speciellt i år tycker jag. Alla överlever inte men de flesta och det är ju bra när kassan ska räcka till mycket.
    Ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Toppen bra idé! Tackar för tipset😊nu gäller det bara att springa på några plantor.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Tack för tips om jätteverbenan - och även tagetestips! Har faktiskt inte odlat tagetes på många år men nu blev jag inspirerad att göra det igen.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Det var ett väldigt bra tips! Jag som har bestämt att inte förgro någonting i år men som älskar just jätteverbena!

    SvaraRadera
  9. Vilket toppenbra tips :) Det är verkligen fantastiskt fint!

    SvaraRadera
  10. Nä dra mig baklänges vad smart. Och jag som har en pluggbox ledig också... ☺

    SvaraRadera
  11. Kjempeverbena står mitt hjerte nært. Jeg tar stiklinger, sår og prøver å få dem til å overvintre i krukker i kjelleren Det går som regel bra. I år har jeg flere enn noensinne. Det skal bli spennende å se.
    Lykke til med bedet! Anne

    SvaraRadera
  12. Supert tips. Har en pluggboks stående, så det må prøves.
    Lykke til med nytt bed :-)
    Eirin

    SvaraRadera
  13. jag har fått fröplantor på berget av sig självt :)

    SvaraRadera
  14. Men vilket bra tips! Nu måste jag ut o leta jätteverbena!

    SvaraRadera
  15. Så bra! Sådde en massa frön som jag fick av Veronica - inte ett enda har grott trots köldbehandling och allt. Nu blir det Blomsterlandet och klippa klippa i stället!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Åh,tack så mycket för det tipset. Har liksom Laila inte lyckats med frön... Men det här ska jag genast prova! Att jag inte själv har tänkt på det , nu känns det så självklart!
    Ha det bäst, Åsa

    SvaraRadera
  17. Wow Annika - vad har du för jord i pluggboxen? Jag fick detta tipset av dig förra året, och har satt ett antal sticklingar från en övervintrad planta. De flesta har tagit sig, men de har inte växt till sig alls som dina på bilden! Måste försöka igen med pluggbox, det kanske är det som är det vinnande konceptet!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  18. Toppen tips, nu gäller det att hitta några plantor också.
    Ha det fint !
    Marika

    SvaraRadera
  19. Vilket bra tips! Ska genast göra likadant :-)
    Men var står pluggboxen? Ute/inne?

    SvaraRadera
  20. Fint tips! Bra för alla :-) Utom för oss som säljer blommor ;-) /Carolin

    SvaraRadera
  21. Vad smart ! Jag skulle nog aldrig våga prova det,tror jag !
    Sår nog hellre ifrån frön igen nästa gång jag ska ha dem..även om de var lite kinkiga ! :)

    Trevlig Kristihimmelsfärd !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  22. Vilket superbra tips Annika! Själv har jag sått jätteverbena i år men jag kommer definitivt att testa ditt "trick" även på dessa.

    Roligt också med ditt inlägg om tagetes. Tagets var också en blomma som jag definitivt inte skulle ha i min trädgård, men så hittade jag också vaniljtagetes och sådde och älskade dem och ja, sedan blev det riktigt maffiga stora orangea tagetes (efter att jag inspirerats av filmen monsunbröllop ;-) ) och i år sår jag Linnetagetes.

    Ha en skön helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  23. Så många bra tips Annika !
    Nu sätter jag min kryddtagetes tillsammans med persilja i köksträdgården och kanske blir det även någon rad tillsammans med salladen.
    Sedan några år är Linnétagetesen min favorit - så otroligt blomvillig och vacker !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera