torsdag 12 januari 2017

En trädgårdsprofil som inspirerar



Nu skall ni få höra något kul. Det här är en bild från en utställning på 
Sofiero. Jag tror det var 2010. Det var Christel Kvant som var med och 
gjorde den tillsammans med några andra, som jag tyvärr inte minns vilka 
det var. Men det jag ville säga är att Christel har varit min förebild när det 
gäller utställningar och allt som har med trädgård att göra. Hennes böcker, 
texter och bilder har alltid inspirerat.

Det var på en utställning Christel hade på Fredriksdal som fick mitt träd-
gårdshjärta att börja slå lite extra. Den gången hade jag inte ens någon 
riktig kamera. Jag vill minnas att det var 2003. Därför var det extra kul 
när hon höll invigningstalet till utställningen Kvistar & knoppar förra våren. 
Både jag, Viktoria och Marie hade tårar i ögonen.

Nu har Christel startat upp en blogg och jag vill så gärna hälsa henne 
välkommen till Bloggvärlden. Titta in hos henne så får ni veta vad hon 
har på gång i vår. Titta in på Christels blogg här.



På Christels utställning 2010 handlade det om krukor och inte vilka krukor 
som helst. Tyvärr minns jag inte så mycket runt dem men om ni har något 
ni undrar över kan nu ju skriva till Christel.

Här ser vi i alla fall Gränsfors krukor med ormbunkar och hur snyggt är 
inte det? Önskade jag hade några själv.

Bakgrunden är ett fotografi som Christels son gjort ett fantastiska konstverk 
av. Hela boken Trädets tid är full med dessa fantastiska bilder. 



Det som var så fint med utställningen var ju helheten som sådan. Krukorna 
och det som var i dem och hur allt var exponerat.



Här var i alla fall en kruka som jag gillade väldigt mycket och därför aldrig 
kommer att glömma.

Allt gott och glöm inte titta in hos Christel.
Annika 

18 kommentarer:

  1. Ja, den bloggen måste jag kolla upp! Din och dina fotografier och arrangemang är ju i särklass och om hon är din "idol" så är hon också i särklass!
    Hoppas allt är bra med er!
    Kram
    PS har sagt upp prenumerationen på AoT. Kundmottagaren frågade varför och då berättade jag om den upprörande behandlingen av fotografer! Så det så!

    SvaraRadera
  2. Tak for tippet - dejlig med inspiration!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt henne gillar jag verkligen måste kolla sen. Fattar inte vad tiden tar vägen men nu måste jag komma i kapp. Jag längtar till våren så jag kan få spatt. Gränsfors krukor ska visst vara de bästa för blommor har jag läst eller hört. Vi brukar vara där T känner en kille där hans fru smider. Det är ett underbart ställe Har du vägen däråt så kika in då.
    Ha nu ett fint och bra slut på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Så vackra och inspirerande arrangemang. Hennes blogg ska jag absolut kika in på. Tack för tipset.
    Allt gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga krukarrangemang! Nya trädgårdsbloggar är ju kul att hitta så tack för tipset :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Har några gränsforskrukor. Ser till att de hamnar i framkant.
    Minns så väl från gamla "gröna rum" där det var rabatterat och Christel reagerade så starkt på hur någon överhuvudtaget kunde blanda in sommarblommor i en perennrabatt. Mitt väggar/golv/tak-tänk kommer definitivt från henne.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Jag lyssnade på en av hennes föreläsningar för ett par år sedan, och hon inspirerade verkligen! Hennes blogg ska jag visst titta in på.
    Hoppas allt är bra med dig!
    /Ellinor

    SvaraRadera
  8. Ännu en härlig blogg att lägga till listan! Kul! Underbara bilder och de där krukorna med ormbunkar, jag dååånar så vackert...
    Önskar dig en skön helg och glad att du är tillbaka på bloggen Annika och inspirerar!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Jeg har lige fundet din blog, som jeg vil glæde mig til at følge fremover. Og nu henviser du til C.K.'s blog. Den ser også spændende ud.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Tak for tippet, jeg må straks ind og kigge, for det er dejlige billeder du viser

    SvaraRadera
  11. Jättesnygg utställning! Ska kolla in bloggen :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  12. Vackra och inspirerande fotografierna! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Åhh sååå SNYGGT !
    Nu har jag lagt till Christel i min blogglista - tack för tipset.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  14. Underbart att du börjat blogga igen, Kram helen

    SvaraRadera
  15. Annika - vilken marknadsföring jag fick till min nya blogg! Och vilka bilder du har från vår Krukutställning på Sofiero! Du är bäst!
    Kram, Christel K

    SvaraRadera
  16. Underbart när krukor får vara med och spela huvudroll. Har inte tittat efter men har för mig att hon är medförfattare till en trädgårdsbok jag gillar skarpt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  17. บริการ สล็อต allbet 24 hr หนึ่งในเกมคาสิโนออนไลน์ที่ได้รับความนิยมอย่างมากในวงการพนันออนไลน์ pg slot ด้วยความหลากหลายที่มีในเกม รวมถึงกราฟิกที่สวยงามและการออกแบบที่น่าทึ่ง

    SvaraRadera