torsdag 18 augusti 2016

Ny POM pelargon



Förra veckan fick jag uppdraget att fotografera nästa års POM-pelargon. 
Den presenterades på Mäster Gröns höstmässa igår. Vill ni veta mera 
vad som händer när det gäller svenskodlat så kan ni följa Mäster Grön 
Facebook och på Instagram.



POM står för Programmet för Odlad Mångfald. Och de växterna är märkta 
med Grönt kulturarv. Ni kan läsa mer om det på deras hemsida. Jag tycker 
det här är fantastiskt att de samlar in gamla växter så de kan leva vidare. 
Här har vi en av förra årets POM-pelargon som heter Drottningminne.



Detta är en annan som heter Karna och står i min svärmors gamla kruka. 
Denna är verkligen fin.



Dessa pelargoner odlas av Patrik på Gluggstorps Handelsträdgård
Där jag var på besök i förra veckan. Wow … vad många fina sorter han 
har. Habegäret vaknar i en när man går runt där och tittar. Hit kan man 
åka maj-juni då de har öppet. Annars via webbshopen när det är säsong. 
Nu måste han föröka upp pelargonerna och det tar ju sin lilla tid. Ett 
hantverk som man inte alltid tänker på.

Allt gott! 
Annika 

Ps! Ni glömmer väl inte att det är prisutdelning Årets Trädgård på lördag. 
Kanske vi ses. 

8 kommentarer:

  1. Förr samlade jag på pelargoner, fick sedan rotlöss/röta så de flesta strök med :( Nu har jag bara ett fåtal kvar men jag känner att habegäret vaknar även hos mig när man ser så fina pelargoner :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Det är ju superbra att någon vill ta det ansvaret att få våra fina och bra växter att leva vidare. De blir populära åxå genom det. Jag har en Kanelros som är en POM ros. Den är såå fin. Tappade namnet nu.
    Att gå till en handelsträdgård är en väldig fara på många.Man blir fattigare för varje gång och mindre plats på kolonin. haha. Men än finns plats. ( det står en hel del i krukor och väntar på land)
    Hösten har gjort sitt intåg här och idag är det värre än värst på den fronten. Har i alla fall fått en trapp till mitt hus. Det är bra det.
    Ha det nu så gott och njut det lilla som är kvar av sommaren
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Pelargon är nog den enda krukväxt jag får att överleva under flera år. POM gör ett fint jobb med gamla växter, de måste få leva vidare.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Tur vi har POM som hjälper till att hålla liv i gamla odlingsvärda växter.
    Jag har inte varit så förtjust i pelargoner tidigare, men i år har minsann flera vildpelargoner hamnat på fönsterbrädan.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig färg :) Jag köpte mig en Höstflox som var POM märkt i år... Nu hoppas jag att den ska trivas och växa på sig, det verkar som om jag får vänta till nästa år på att få se den blomma ...Kul när gamla kulturväxter hålls vid liv och inte allting bara handlar om utländska, exotiska växter ! Ha en trevlig helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Fina pelargoner i fina krukor. kan det vara mera sommar än så?
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar färg på den nya Pelargonen jag har de senaste åren börjat gilla Pelargoner de påminner mig om min uppväxt då mamma och andra släktingar hade dem i sitt köksfönster.Bra att någon tar tag i och plockar fram de gamla sorterna.Vacker vit "Pellis" i mycket vacker kruka

    SvaraRadera